BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

tisdag 23 oktober 2012

Oktober, 8 2012. Måndag

Jag svävar fast att jag faller
Eller faller fast att jag svävar
Träffar marken fast att jag inte vet var den är
Är den här nu?
Vet inte om jag är över eller under den
Var är du?
Jag vet inte varför jag frågar
Vill egentligen fly, inte vara där
Var du nu än är
Tappar greppet, vad greppet nu än är

Sneglar och fastnar
Går fast att jag står still
Var står jag?
Vet inte var jag borde stå
Vet inte vad det är jag inte vet
Kanske vet jag något jag tror jag inte vet

Snurrar och smälter
Fast det inte går
Ramlar och välter
Fast jag ändå inte når
Dit jag borde
Var det nu än är

Folkets ögon
Tomma eller berättande
Svåra eller avslöjande
Känslor och tankar som jag inte vill
Ta del av egentligen
Vem egentligen
Vad exakt?
Vill du stå och rasa
Eller sitta och smälta?
Ligga och försvinna
Eller hoppa och existera?

Allt skor sig
Skor överallt
Huvud överallt
Och ansikten
Långsamma smala
Snabba tjocka
Eller var det tvärtom?
Glädjen i ord
I meningar utan glädjehet
Eller heter det glädjekall då?
Fungerar man nu
Eller har man slutat fungera då?

Sårbara människor
Hur blev dom så sårbara
Är alla det
Eller bara vissa?
Att vara en del av någons sårbarhet
Någon är en del av någons sårbarhet
Vill man det
Ha så mycket tankar och känslor
Vilandes på sina egna nakna axlar
Som magrat sen man tittade efter senast
Somliga finns
Andra gör inte det
Att känna
Vad känns?
Vet jag det själv?
Nu vet jag inte vad jag vet igen
Förvirringen frustrerar mig
Stänger av mig och inspirerar mig
En tyst, stillsam inspiration
Inåtgående och totalt kall utanpå
Ingen skulle nå mig nu
Jag når inte ens mig själv
Vem når det som borde nås?

Vilken sida har vilken värld?
Och vilken värld är din sida?
Finns det sidor, finns det världar
Finns det någonting
Eller är allting ingenting?
Om ingenting är någonting
Finns någonting i ditt ingenting också
Eller allting i någonting

Synen blir ofokuserad fast mer skärpt
Kallsvetten bryter fram överallt
Tankarna är snabbare, bättre
Sammanhängande på mitt sätt
Men osammanhängande för alla andra
Oorienterad kanske
Nej, koncentrerad
Väldigt inne, inget alls ute
Snabbare fast ingenting

Håll mig nere här
Borta ur beräkningarna
Eller inräknad hos ingenting
Var det någonting?
Orden kringlar sig, slingrar sig trassligt omkring
Orden som egentligen är ingenting.

0 kommentarer: